sobota 18. srpna 2012

Procházka po Aalborgu

Je deset večer a obloha ještě není úplně temná. Inu, Dánsko.
V noci na dnešek pršelo (a já litoval, že na brašnu na kole nedal večer její pláštěnku) a na dnešek předpovídali celý den pod mrakem, ale bez deště. Tak jsem si vzal polokošili (je to od slova pólo, taková míčová hra na koních, ne že by jí byla jen půlka), je trochu teplejší. Chyba! Nikdy nevěř předpovědím počasí. Většinu dne sice vycházela, ale taky často svítilo slunce a já se potil. A krátký odpolední déšť tomu taky moc nepomohl, spíš naopak.
Abslalon
Takže po snídani a koupeli jsem vyrazil do města - teď už to vím přesně, je to 2,5 km. Cestou jsem sbíral keše, některé jsem našel a jiné ne. Do města jsem se vplížil nějak od nábřeží a tam stála (tj. plavala přivázaná k nábřeží) vojenská loď a u ní krátká fronta civilistů, kteří byly po skupinkách vpouštěni na žebřík a na palubu. Loď se jmenovala Abslalon a má číslo L16. Je to "flexibilní loď", to znamená, že nemá přesné určení, k čemu je. Uprostřed má velikou krytou palubu, do které můžu vraty na zádi najíždět různé věci, tanky, náklaďáky a pod. Nebo se tam dá něco namontovat, jako třeba teď tam měli mobilní buňky s dodatečnými ubikacemi.
Můstek
Kromě této paluby nás pustili i na zadní, nekrytou palubu, která přechází do kryté části s ponky a podobnými věcmi, několika chodeb, do koupelny s prádelnou a taky na můstek. Na několika místech postávali námořníci, někteří jen tak, jiní předváděli různou výstroj a výzbroj - potápěčskou, bojovou a hasičskou. Ne všichni námořníci uměli anglicky, ale snažili se.
Od chlapíka, co stál na můstku a vypadal jako Saíd z Lostu, jen trochu mladší, jsem se dozvěděl, že loď byla např. honit somálské piráty. Pro tu příležitost měli na té univerzální palbě postavené vězení. Taky mi řekl, kdo kde sedí. Na vyvýšeném sedadle uprostřed nesedí kapitán, ale nějaký obyčejný maník, dozorčí bych řekl, a kouká co se kde po lodi děje - prostě dává pozor. Kapitán sedí dole nalevo před ním a napravo sedí navigátor. Loď zřejmě nemá kormidlo, tedy kormidelní kolo - žádné jsem tam neviděl - zřejmě asi žádného speciálně vyčleněného kormidelníka - kapitán s navigátorem asi říkají, kam má jet a tak tam jede.
Loď má jedno dělo, několik kulometů a čtyři odpalovací rampy na rakety. A taky spoustu věžiček a stožárů a naopak žádná okýnka. Boky jsou úplně hladké, kromě míst, kde jsou otevřené paluby. No byl jsem z té prohlídky úplně nadšený, ještě nikdy jsem na aktivní vojenské lodi nebyl. Možná to taky bylo tím pivem, co jsem si předtím na nábřeží dal na lačný žaludek. (Prodávali ho tam za 20 korun půl litru, což  je opravdu dobrá cena, levněji je koupíte už jen v samoobsluze a to ještě ne každé.)
Když jsem vylezl z lodě - byl jsem tam asi tak hodinu - tak pršelo. Ale za čtvrt hodiny přestalo.
Pak jsem se jen tak procházel po městě (a hledal keše) a najednou jdu kolem Burger Kingu a protože jsem měl velký hlad, tak jsem si objednal Steakhouse Angus XL Menu s light kolou bez ledu. Dostal jsem ji s ledem, ale to mi zas tak nevadilo. Naproti seděli u okna dva námořníci, asi z té lodi, a když odnášeli tácy, viděl jsem, že si dali to samé co já. Hmm, ale oni to v tělocvičně, co jsem viděl na konci té univerzální paluby, zase vysportují.
Jumfruhumle
US Pale Ale
Po dalších třech hodinách jsem byl už docela uťapkaný a vzpomněl jsem si, že průvodce doporučuje hospodu s vlastním pivovarem a tak jsem tam zašel. Levno tam rozhodně není, půl litru piva za 60 korun, čtyři deci za 48, ale piva jsou opravdu skvělá. Dal jsem si jich celkem pět (jedno půllitrové, ostatní raději čtyřdecová - všechno to má vesměs přes pět procent alkoholu) a k tomu Bryghus Burger s hranolema, suma sumárum i s kuvertem za 392 korun. 8-O Nicméně ani já nemůžu než Søgaards Bryghus doporučit a až budete někdy v Aalborgu, určitě tam zajděte. Mj. si můžete objednat "metr piv", nevím jak tomu říkají oni, ale je to prkno se žlábkem a na něm dvanáct dvoudecovek s několika různými pivy, za 320 korun.
Většinou si to objednávali čtveřice lidí.
Klosterbryg
Bryghus Burger
No a to už bylo půl deváté, slunce se za mraky blížilo k západu a tak jsem zaplatil a oklikou přes několik (vesměs neúspěšných keší) a zastávkou u McDonalda pro jeden cheeseburger (10 korun) jsme se odpotácel zpátky do kempíku.

Žádné komentáře:

Okomentovat